چسب عضله کنزیوتیپ و نحوه ی بستن آن

سایت آشنایی با لوازم مهم پزشکی

چهارشنبه ۲۹ فروردین ۰۳

چسب عضله کنزیوتیپ و نحوه ی بستن آن

۶۷ بازديد




شاید شما هم چسب های رنگی را بر روی بدن ورزشکاران مختلف دیده باشید و از خود پرسیده باشید که این چسب ها چیست و چه فایده ای دارد.این چسب ها چسب های کنزیوتیپ هستند، که عمدتا برای گرفتگی عضلات از آن استفاده می شوند. این مقاله مفصلا به این چسب ها، نحوه ی عملکرد، کاربرد و نحوه ی بستن آن پرداخته است.


چسب کنزیو تیپ چیست؟

نوار درمانی کشی که با عنوان نوار کینزیو تیپ شناخته می‌شود، یک نوار پارچه‌ای همراه با چسب اکرلیک است که معمولا به منظور درمان اختلالات فیزیکی گوناگون و آسیب‌های ورزشی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع یک نوار باریک است, نواری که ادعا میشود که قادر است ۱۲۰-۱۴۰% بیشتر از طول خودش کش بیاید. این نوار با این هدف که دقیقا بتواند خاصیت کشسانی پوست انسان را تقلید کند به وجود آمد.

 

چسب کنزیو چگونه عمل می کند؟

نوار Kinesio روی پوست لایه های بالایی پوست را می کشد و فضای بیشتری بین درم و عضله ایجاد می کند. اعتقاد بر این است که فضای ایجاد شده فشار کانالهای لنفاوی موجود در ناحیه بین عضله و درم را کاهش می دهد و فضای بیشتری برای جریان لنفاوی ایجاد می کند و در نتیجه تخلیه بهتر لنفاوی از طریق یک ناحیه آسیب دیده ایجاد می شود. این فضا همچنین گیرنده های مختلف عصبی را در خود جای داده است که اطلاعات خاصی را به مغز ارسال می کنند. هنگامی که فضای بین اپیدرم و عضله فشرده می شود، مانند حین آسیب، این گیرنده های عصبی فشرده می شوند و اطلاعات مربوط به لمس مداوم، لمس سبک، سرما، درد، فشار و گرما را به مغز ارسال می کنند. این اطلاعات باعث می شود مغز سیگنال های خاصی را در مورد نحوه واکنش به محرک های خاص به بدن ارسال کند. Kinesio Tape اطلاعاتی را که این گیرنده ها به مغز می فرستند تغییر می دهد و باعث واکنش واکنشی کمتر در بدن می شود و به بدن اجازه می دهد تا به روال عادی تری کار کند و برخی از سد راه ها را که به طور معمول روند بهبود را کند می کند ، از بین می برد.

نوار Kinesio همچنین بر بافت های عمیق بدن تأثیر می گذارد. افزایش فضا از نظر تئوری باعث انقباض بیشتر عضلات می شود که در نتیجه مایعات بیشتری را از طریق عضله هل می دهد و در نتیجه عملکرد بهتری در عضلات ایجاد می کند. اعتقاد بر این است که نتایج نهایی کاهش خستگی عضلات، افزایش دامنه حرکت و کیفیت بهتر انقباض عضلانی است.

نوار Kinesio Tex برای بهبود هم ترازی مفصل با تأثیر بر عضلات و فاشیا استفاده می شود و می تواند با تأثیر بر گروه های عضلانی مخالف و تحرک مفصل، عملکرد ضعیف مفصل را کاهش دهد.

 

 

کاربرد چسب کنزیو تیپ

از چسب کنزیو تیپ در تمامی نقاط بدن می توان استفاده نمود.

  • کف پا

یکی از کاربرد های چسب کنزیو تیپ استفاده از آن برای کف پا می باشد، که هم میتوان برای تمامی قسمت های کف پا و یا هر قسمت از کف پا نظیر پاشنه ی پا و قسمت های زیر سینه ی پا به صورت جداگانه استفاده نمود.هدف از استفاده از این چسب ها در کف پا محافظت از کف پا در پیاده روی طولانی مدت، کاهش درد ناشی از صافی کف پا، آسیب دیدگی های پاسنه ی پا، درد پاشنه پا ناشی از دویدن می باشد.

• مچ پا

چسب کنزیوتیپ در موارد متعددی برای درمان درد و آسیب دیدگی های مچ پا استفاده می شود. روماتیسم قوزک پا، پیچ خوردگی قوزک پا به پهلو و پیچ خوردگی وسط قوزک پا مواردی است که تیپ کردن مچ پا با چسب کنزیو می تواند از درد و علائم آن بکاهد. که البته طریقه تیپ کردن آن در هر مورد متفاوت با دیگری است.

  • ساق پا

در هـر ورزشـی باید انتظار آسیب ها، جراحت ها و خطرات احتمالی آن را داشـتـه بـــاشید، به خصوص در ورزش های گـروهی. ساق پا در این ورزش ها بیشتر دچار کشیدگی و گرفتگی می شود. چسب کنزیو تیپ هم باعث جلوگیری از این آسیب ها می شود و هم این که به درمان و تسکین درد کمک زیادی می کند. فواید استفاده از چسب کنزیوتیپ در ساق پا جلوگیری از گرفتگی و  آسیب دیدگی عضله پا، محافظت از تاندون آشیل، تسکین درد و ورم ساق پا می باشد.

  • چسب کینزیو برای زانو

ورزش‌های پر برخورد و تصادف و همچنین ورزش‌هایی که در آنها نیاز به شروع و توقف سریع یا تغییر مسیر ناگهانی است بیشتر از سایر ورزش‌ها باعث آسیب‌دیدگی زانوها می‌شوند. ورزش‌هایی که در آنها باید از ارتفاع‌های بلند فرود آمد نیز از ورزش‌هایی هستند که باعث آسیب‌دیدگی زانو می‌شوند. بنابراین چسب کنزیو تیپ در ورزش های این چنینی هم می تواند از آسیب به زانو جلوگیری کند و هم پس از آسیب دیدگی درد را تسکین دهد.

 

  • ران

کشیدگی عضلات ران در ورزش هایی مثل فوتبال ، بسکتبال ، تنیس ، ورزش های رزمی ، اسب سواری و دویدن بیشتر است. ورزشکاران نوجوان و مسن هم بیشتر از دیگر سنین در معرض این کشیدگی عضلانی هستند. این افراد می توانند با استفاده از چسب های کنزیوتیپ بر روی عضلات ران خود از این کشیدگی ها در امان بمانند.

  • گردن، کمر و شانه ها

آیا از درد شانه و گردن پس از ورزش یا نشستن پشت کامپیوتر رنج مي‌بريد؟ هنگامی‌که شما احساسي شبيه کشیده شدن را در شانه‌های خود تجربه مي‌كنيد، چسب های کنزیو تیپ به کمکتان می آیند و با قابلیت کشسانی بالا می تواند پوست بدن را از دیگر لایه های بافتی جدا کند و به دنبال آن نیز جریان خون بهبود پیدا می کند.

  • دست ها

تنیس و والیبال و ورزش هایی از این قبیل به علت حرکات مکرری که دست ورزشکار در حین انجام حرکات انجام میدهد. شایع ترین محل آسیب در والیبال اندام فوقانی است. شایعترین آسیب ها در این گونه ورزش ها در مفاصل شانه، آرنج و مچ دست ایجاد میشوند. چسب های کنزیوتیپ به ورزشکاران این ورزش ها کمک میکند تا از کشیدگی عضلات مچ دست، بازو و ساق جلوگیری نمایند.

 

آموزش اصول بستن نوار چسب روی عضلات ورزشکاران

  • نوار را یک ساعت قبل به فعالیت ورزشی یا دوش گرفتن بمالید - این باعث می شود که چسب کاملا بچسبد
  • قبل از استفاده از پوست ، لازم است پوست از روغن ، عرق ، آلودگی ، لوسیون یا آب عاری باشد
  • موهای زائد را اصلاح یا اصلاح کنید تا به چسبندگی کمک کند
  • نوار باید مالش داده شود تا چسب حساس به حرارت فعال شود. برای فعال سازی چسب از سشوار استفاده نکنید
  • Kinesio Tex Tape FP طوری طراحی شده است که برای چندین روز پوشیده شود (3 تا 5)
  • عضله را بکشید ، نه نوار مورد استفاده را. قبل از بستن بقیه نوار با کشش 0-10٪ ، یک لنگر را پایین بگذارید. کشش بیش از حد نوار می تواند باعث تحریک شود. در صورت استفاده از مفصل ، اطمینان حاصل کنید که مفصل کاملاً خم شده است
  • هر جا که ممکن است ، انتهای نوار (لنگر) را روی پوست قرار دهید. برای برداشتن گوشه نوار از یک انتهای نوار ، روی پوست خود فشار دهید تا از نوار جدا شود
  • نوار را از لبه در جهت رشد مو بچرخانید. خیساندن نوار چسب یا استفاده از روغن کودک نیز می تواند به رفع آن کمک کند
  • دور زدن نوار با برش گوشه ها مفید است. این از گیر افتادن نوار به لباس جلوگیری می کند
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.