قبل از خرید تب سنج این مطلب را بخوانید

سایت آشنایی با لوازم مهم پزشکی

سه شنبه ۲۹ اسفند ۰۲

قبل از خرید تب سنج این مطلب را بخوانید

۱۱۹ بازديد



تب، واکنش دفاعی بدن و علامت یک بیماری است و در واقع بیماری به حساب نمی‌آید، تب ممکن است به دلایل مختلف عفونی یا غیرعفونی ایجاد شود و در کودکان می‌تواند علامت بیماری مهمی باشد. درجه حرارت طبیعی بدن هنگامیکه از طریق دهان اندازه گرفته شود،حدود ۳۷ درجه سانتی گراد است. درجه حرارتی که از طریق مقعد گرفته می شود معمولا یک درجه بالاتر از حرارت دهانی است.

بنابراین درجه حرارت طبیعی اندازه گیری شده از این طریق ۳۸ درجه است. برای اندازه گیری دمای بدن در هنگام تب از دماسنج های بدن یا تب سنج استفاده می شود. این دماسنج ها دمای بدن را از راه های مختلفی اندازه می گیرند و شما را در سهولت درمان فرد بیمار یاری می کنند.

طریقه استفاده از تب سنج ها :

از چندین راه درجه تب تعیین می شود که برای هرکدام تب سنج های دیجیتالی ویژه ای موجود است که کار اندازه گیری را آسان تر می کند.

 

اندازه گیری دما در مقعد یا روش رکتال، این روش قابل اطمینان ترین روش برای خواندن دمای بدن است.

 

اندازه گیری دما از طریق دهان، روش دهانی برای اطفال کوچکتر از ۵ سال توصیه نمی شود زیرا برای کودکان در این سنین نگه داشتن ترمومتر در زیر زبان برای زمان طولانی سخت است.

 

اندازه گیری دما در زیر بغل، روش زیر بغل (آگزیلاری) معمولا برای چک کردن دمای بدن نوزادان و اطفال کوچک تر استفاده می شود. دقت این روش از روش رکتال کمتر است. اگر روش آگزیلاری وجود تب را تأیید نکرد اما حس می کنید فرزند شما تب دارد، تب را با روش رکتال اندازه بگیرید.

 

اندازه گیری دما در شریان تمپورال یا روش پیشانی، اگرچه این روش سریع است اما حتی در زمانیکه روش خواندن درجه حرارت دقیقاً مطابق روش پیشنهادی سازنده است، دمای خوانده شده همیشه کمتر از دمای واقعی است. این روش دقت و اطمینان روش رکتال را ندارد.

 

 نحوه گذاشتن تب سنج در نوزاد, دماسنج تب سنج

درجه حرارتی از طریق مقعد گرفته می شود معمولا یک درجه بالاتر از حرارت دهانی است

 

انواع تب‌سنج برای اندازه‌گیری دمای بدن کودک:

 

تب سنج دیجیتالی:

 

این وسیله برای سال اول تولد کودک بهترین نوع تب سنج است. استفاده از آن بسیار ساده و راحت بوده و میزان دقت بالایی نیز دارد و در اغلب موارد بسیار قابل اطمینان است. به دنبال مارک مشهور باشید و همیشه دو یا سه عدد در دسترس داشته باشید که باید یکی مخصوص مقعد باشد.

 

معمولا در تمامی مدل‌های این تب سنج‌ها، هشداردهنده وجود تب موجود است. ولی برای دریافت نتیجه صحیح تب‌سنج را در محل مورد نظر ۳ تا ۴ دقیقه نگه دارید 

دماسنج را روشن کرده و مطمئن شوید که عدد روی صفحه آن صفر است و عدد استفاده قبلی را نشان نمی‌دهد. دماسنج‌های دیجیتال معمولاً میله‌ای پلاستیکی و قابل‌انعطاف دارند که در نوک آن سنسور دما قرار گرفته است و در سر دیگر آن صفحه نمایشی خوانا وجود دارد.

اگر دماسنجتان از کاورهای قابل‌تعویض پلاستیکی استفاده می‌کند، دقت کنید که کاور موردنظر را براساس توصیه‌های تولیدکننده که در دفترچه راهنما قید شده است، تهیه کنید. به خاطر داشته باشید که بعد از هر بار استفاده کاور را دور بیندازید و دماسنج را براساس توصیه‌های دفترچه راهنما تمیز کنید. 

 نحوه گذاشتن تب سنج در نوزاد, دماسنج تب سنج

تبسنج های لیزری بدلیل کاربرد به کار برده شده در آنها از طرفداران زیادی برخوردار هستند

تب سنج درون گوشی:

تب سنج درون گوشی استفاده از آن بسیار آسان است، البته برای اینکه درجه تب دقیق مشخص شود کودک باید بتواند آرام و ساکت یک جا بماند. از طرفی مجرای گوش کودک به دلیل کوچکی و پیچ و خم زیاد ممکن است مانع یک اندازه گیری دقیق شود. به همین دلیل این نوع تب سنج ها برای سال اول مناسب نیستند.

تبسنج های بدون تماس(لیزری):

تبسنج های لیزری بدلیل کاربرد و تکنولوژی به کار برده شده در آنها از طرفداران زیادی برخور دار هستند. خصوصا در زمانی که کودک تحرک زیادی دارد و یا بدلیل بیماری تحمل استفاده از تب سنج های از طریق گوش را ندارد بسیار پرکاربرد است. همچنین بدلیل بدون تماس بودن این تب سنج لیزری استفاده از آنها بسیار بهداشتی است.

 

تب سنج جیوه ای :

امروزه پزشکان استفاده از این تب سنج را توصیه نمی کنند، چون امنیت چندانی ندارند. اگر شیشه بشکند و جیوه بیرون بریزد علاوه بر خطرات ناشی از شیشه خرده، خطر مسمومیت به همراه خواهد داشت.

آکادمى طب اطفال آمریکا از سال ۲۰۰۱  استفاده از دماسنج‌هاى شیشه‌اى را ممنوع اعلام کرده است. 

دماسنج دیجیتال پستانکى:

برای استفاده از این تب سنج ها به همکاری خود کودک هم نیاز است و کودکی که از عفونت گوش رنج می برد و مدام بی تابی می کند امکان ندارد آن پستانک را به دهان بگیرد، چون مکیدن آن درد گوش را بیشتر خواهد کرد. 

دماسنج‌هاى دیجیتال پستانکى براى کودکان زیر دو سال و نوپایان به ویژه کودکانی که  پستانک مى‌خورند، مناسب هستند.

این دماسنج ها نیز مانند سایر دماسنج‌هاى دیجیتال، با باترى کار مى‌کنند و با یک حس‌گر الکترونیک درجه حرارت بدن را اندازه مى‌گیرند. درجه حرارت بر روى صفحه‌اى در جلوى دماسنج نمایش داده مى‌شود.

 

براى کار با این دماسنج، کودک باید آن را بدون حرکت به اطراف به مدت سه دقیقه در دهان نگاه دارد. البته ممکن است این انواع مدت زیادى به درد شما نخورند، اما براى یک کودک، این مدت مى‌تواند به اندازه یک عمر به طول انجامد. دماسنج‌هاى پستانکى دماى بدن را اندکى پائین‌تر نشان مى‌دهند، بنابراین پزشکان توصیه مى‌کنند که سه دهم درجه سانتی‌گراد به دماى نمایش داده شده افزوده شود.

تب سنج نواری:

این نوع تب سنج که روی پیشانی قرار می گیرند دقت شان پایین است و بنابراین پیشنهاد نمی شوند.

ویژگی هایی که باید قبل از خرید تب سنج، آنها را بررسی کنید: 

زمان پاسخ : نمایشگر یک ترمومتر دیجیتالی ممکن است بسته به مدل، از ۱۰ ثانیه تا بیش از ۸۰ ثانیه طول بکشد. خواندن ترمومتر مادون قرمز فقط ۱ تا ۳ ثانیه طول می کشد، اما ممکن است دقیق تر از یک تب سنج دیجیتال ارزان قیمت نباشد

صفحه نمایشگر LCD : یک صفحه نمایش که اعداد را بزرگ نمایش می دهد و در روز و شب قابل استفاده است، انتخابی مناسب است.

آلارم: برخی از مدل ها دارای یک آلارم (صدای بوق) هستند که در زمانی که دما بیش از ۹۹.۵ درجه فارنهایت باشه، به صدا در می آید. مدل های دیگر برای نشان دادن مقدار دما از نمودار های رنگی (سبز، زرد و قرمز) بر روی نمایشگر خود استفاده می کنند.

حافظه و خاموشی خودکار: برخی از مدل ها دارای حافظه داخلی هستند که می توان از طریق آن مقدار دما را در طی زمان های مشخص ذخیره و در صورت لزوم بررسی کرد. همچنین برخی دیگر از مدل ها دارای خاموشی خودکار در زمان عدم استفاده هستند.

 

بهترین برندهای تولیدکننده تب سنج

برندهای مختلفی در بازار وجود دارند که در زمینه فروش و تولید انواع تب سنج و تجهیزات پزشکی مشغول به فعالیت هستند. در این میان برندهای بیورر، امسیگ، مایکرولایف و‌ های تک از بهترین برندها در تولید تب سنج دیجیتال محسوب می‌شوند.

 

نکات ایمنی

به دقت دستورالعمل‌های ارائه شده در بروشورهای هر دماسنج را بخوانید. قبل و بعد از هر استفاده، نوک دماسنج را با سایش الکل یا صابون و آب گرم تمیز کنید و سپس با آب سرد شستشو دهید. اگر قصد استفاده از دماسنج دیجیتال را برای اندازه‌گیری دمای مقعدی دارید، برای اندازه‌گیری دمای دهانی، از تب سنج دیجیتال دیگری استفاده کنید. هر دماسنج را برچسب‌گذاری کنید و از یک دماسنج مشخص در دو جای مختلف بدن استفاده نکنید.

 

برای ایمنی و اطمینان از اینکه دماسنج در جای خود قرار دارد، هرگز کودک را حین سنجش دمای بدنش بدون مراقبت ترک نکنید و تا آخرین لحظه­‌ای که دما مشخص می­‌شود، نزدیک کودک باشید.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.