چهارشنبه ۰۵ اردیبهشت ۰۳

بهترین کمربند طبی برای درد کمر - عوارض بستن کمربند طبی در طولانی مدت

۶۶ بازديد
 


کمربند های طبی عمدتا در کاهش و بهبود درد های کمر و ستون فقرات مورد استفاده قرار می گیرند.کمربند های طبی بر اساس نوع کاربردی که دارند به انواع مختلفی تقسیم می گردند.دو نوع اصلی کمربند‌های طبی رایج برای ایجاد محدودیت در حرکت‌های ستون فقرات و کاهش درد های کمر شامل کمربند‌های طبی ثابت، سخت و انعطاف‌ناپذیر و نوع دیگر کمربند‌های ارتجاعی و انعطاف‌ پذیر می باشند.به طور کلی مکانیسم کمربند های طبی بر روی محدود کردن حرکت، ایجاد فشار برای تعادل مرکز ثقل بدن و گرم نگه داشتن عضلات کمر می باشد. از طرفی استفاده از این کمربند ها به شکل نامناسب و طولانی مدت می تواند مشکل ساز باشد و عوارضی از جمله ضعف عضلات کمر را نیز به همراه داشته باشد.

انواع کمربند طبی

دو نوع اصلی کمربند‌های طبی رایج برای ایجاد محدودیت در حرکت‌های ستون فقرات و کاهش درد های کمر به شرح زیر هستند:

  • کمربند‌های طبی ثابت، سخت و انعطاف‌ناپذیر
  • کمربند‌های ارتجاعی و انعطاف‌ پذیر
  • کمربند های طبی ثابت، سخت و انعطاف‌ناپذیر

معمولاً اين نوع از کمربند های طبی براي دردهاي پايين كمر و بی‌ثباتی ستون فقرات تجويز می‌شوند. اگر براي حمايت از ستون فقرات به ميزان سختي بيشتري از آنچه در كمربندهاي طبي استاندارد وجود دارند نياز داريد اغلب استفاده از بريس‌هاي سخت قالب‌دار مخصوص ستون فقرات تجويز می‌گردد . اين نوع بريس‌ها، انعطاف‌ناپذیر و خشك هستند و قطعات قائمي شكلي دارند كه به شكل بخش پايين ستون فقرات و لگن درمی‌آید همچنين بر روی بريس تسمه‌های پارچه‌ای وجود دارد كه به قسمت جلو بدن فشار وارد می كنند.از چنین کمربند هایی بلافاصله بعد از عمل جراحی می‌توان برای کمک به تثبیت ستون فقرات استفاده کرد.

  • کمربند های ارتجاعی و انعطاف پذیر

کمربند های طبی انعطاف پذیر می توانند به عنوان بخش مهمی از درمان و یا کنترل مشکلات کمر نظیر درد های کمر، دیسک کمر، گودی کمر و... باشند.بر همین اساس کمربند های این دسته بر اساس نوع کاربرد به چند دسته تقسیم می شوند.

 

انتخاب بهترین کمربند طبی برای درد کمر

کمربند های طبی  با چنین هدف درمانی عمدتا از پارچه های کشی ویا نئوپرنی تهیه می شوند.این کمربند ها ضمن وارد آوردن یک فشار ملایم (که نوعی ماساژ برای عضلات کمر به حساب می آید.) گردش خون را در عضلات افزایش می دهد و همین امر سبب کاهش و به مرور زمان بهبود درد کمر می گردد. کمربندهای طبی می‌توانند در هنگام درد کمر، در زمان انتقال از حالتی به حالت دیگر (مثلاً از حالت نشسته به ایستاده) آن را راحت ‌تر سازند. هم چنین از این کمربند های طبی می‌توان بعد از عمل جراحی شکم و کمر، دوران بعد از زایمان و جبران ضعف عضلات شکم در سالمندان استفاده کرد. علاوه بر این جهت استفاده در کمردردهای خفیف با منشأ عضلانی نیز مناسب است.

 

کمربند طبی برای دیسک کمر

اصولا کمربند های طبی مختلفی برای درمان دیسک کمر طراحی و تولید شده اند، که هدف آن کاهش فشار به مهره های ستون فقرات و برداشتن فشار از روی دیسک بیرون زده و ایجاد ثبات در ستون فقرات می باشند
کمربند های فنر دار، کمربند هایی هستند که در ساختار خود فنر هایی برای جذب نیرو و فشار به کمر تعبیه شده است.چنین کمربند هایی در مراحل کمردرد های خفیف مربوط به فتق دیسک کمر تجویز می گردد. کمربند های طبی آتل دار نیز به همین منظور تولید شده اند. در طراحی این کمربند طبی، از آتل هایی استفاده شده که باعث تثبیت ستون فقرات می شود .انواع مختلفی از چنین کمربند هایی طراحی و تولید شده اند که در جنس آتل با یکدیگر تفاوت دارد.به عنوان مثال اگر جنس آتل از پلی پروپیلن باشد، آتل دار نرم و اگر از پلی آمید باشد، آتل دار سخت نامیده می شود. وجود چهار آتل در این نوع کمربند ها، باعث ثابت نگه داشتن ستون فقرات می شود و  خم و صاف شدن بیش از حد را محدود می کند.درست است که کمربند های آتل دار، بهترین کمربند طبی برای درد کمرنیستند، اما برای بهبودی فتق دیسک کمر و لغزش و یا جا به جایی مهره های کمری بر روی هم کاربرد دارد، اما با این حال برای کاهش درد عضلات کمر نیز موثر هستند.

نحوه بستن کمربند طبی آتل دار
  • بهترین وضعیت برای پوشیدن این کمربند این است که بر روی تخت دراز بکشید.
  •  توجه داشته باشید، مارک کمربند که بر روی کمربند وجود دارد، بایستی در بالای کمر باشد.
  • حال کمربند را در اطراف کمر قرار دهید و تا جایی که مناسب و راحت است، آن را بکشید.
  • اکنون مطمئن شوید که هر 4 آتل کمربند در طرفین ستون فقرات قرار دارد.
  • در پایان استرپ های کناری را برای محکم کردن بیشتر کمربند بکشید و بچسبانید.
  •  زمان و نوع مصرف کرست کمر مطابق با نظر پزشک معالج است و تنها لازم است از این کمر بند در طول دوره ی درمان استفاده شود.

 

 

کمربند طبی کار

بهترین کمربند طبی برای جلوگیری از آسیب وکاهش درد کمردر حین فعالیت های جسمانی، کمربند های طبی کار می باشند. هدف از طراحی چنین کمربند هایی پيشگيري از دردهاي ناحيه کمر در افراد شاغل در بیمارستانها،کارگاهها و صنایع تولیدی، انبارداري ها، بار اندازها، کار در انبار کشتي، گمرکات و معادن و صنايع ساختماني مي باشد.
چنین کمربند هایی وزن بالا تنه را به لگن منتقل کرده تا از فشار روی ستون فقرات کاسته شود. همچنین با محدود کردن حرکات اضافی در ناحیه کمر، درد را در این ناحیه تسکین می دهد. هنگام استفاده از این کمربند ها در حین کار در عین حال که از ناحیه پایینی کمر حمایت و حفاظت می شود، به دلیل عرض کمی که دارد، حرکات نرمال روزانه شما مختل نمی شود و شما به راحتی می توانید به فعالیت های معمول خود بپردازید.

 

انتخاب سایز کمربند طبی کار

قبل از خرید هر گونه کمربند طبی از سایت دکتر مهندس بایستی سایز کمربند را از روی اندازه ی دور کمر به روش زیر تعیین کنید.بنابراین دور کمر را اندازه بگیرید ( متر خیاطی بهتر است) و سپس بر اساس جدول زیر انتخاب نمایید.

 اندازه دور کمر(برحسب سانتی متر)

 سایز کمربند طبی

 70-80

 S

 81-90

 M

 91-100

 L

 101-110

 XL

 111-120

 XXL

 بیش از 120

 XXXL

 

کمربند طبی برای گودی کمر

انواع مختلفی از کمربند ها برای جلوگیری از افزایش انحنای ستون مهره ها که در رشد نوجوانان ایجاد میشود وجود دارد. این کمربند ها به عنوان یک پشتیبان برای جلوگیری از افزایش انحنای ستون مهره ها در رشد اسکلتی عمل میکنند . این کمربند ها ستون مهره ها را صاف نگه می دارند و همواره از افزایش انحنای ستون مهرها جلوگیری میکنند با این حال در متوقف کردن پیشرفت انحنا در درصد قابل توجهی از نوجوانان  نابالغ مؤثر است.
کمربند های طبی که به منظور بهبود گودی کمر طراحی می شوند، دارای پد هایی هستند تا گودی کمر را پر نمایند و حتی در افرادی که به طور طبیعی دارای گودی کمر نمی باشند و قوس طبیعی کمر آنها به علت بزرگی شکم و یا بیماریهای ستون فقرات کاهش پیدا کرده کاربرد دارد. به علاوه چنین کمربند هایی به عنوان بهترین کمربند طبی برای درد کمر نیز شناخته می شوند و برای کاهش درد و گرفتگی عضلات و لگیمانهای موجود درناحیه کمر و شکم نیز موثر می باشد.

عوارض بستن کمربند طبی در طولانی مدت

ستون فقرات شما به وسیله عضلات کمر و شکم تثبیت شده و محافظت می‌شود. از آنجا که کمربندهای طبی مانند عضلات خارجی عمل می‌کنند، استفاده از آنها به مدت طولانی می‌تواند باعث ضعیف شدن عضلات واقعی بدن شود. وقتی شما از کمربندهای طبی استفاده می‌کنید، عضلات ستون فقرات کمتر کار می‌کنند بنابراین به مرور شل می‌شوند و به تدریج ضعیف‌تر می‌شوند.
این ضعیف شدن تدریجی عضلات باعث می‌شود که ستون فقرات شما ثبات خود را به مرور از دست دهد و احتمال آسیب‌دیدگی آن افزایش می‌یابد.
بنابراین کارشناسان دکتر مهندس قویاً توصیه میکنند که از کمربندهای طبی فقط برای حفاظت محدود و در زمانی که واقعاً نیاز است استفاده کنید. غالباً آنها را درآورید حتی اگر فقط 10 دقیقه می‌توانید استراحت کنید و اجازه دهید که عضلات واقعی شما فعال باقی بمانند.
اگر شما به درد مزمن کمر مبتلا هستید باید علت اصلی کمر درد شما به دقت مورد ارزیابی قرار گیرد. کمربندهای طبی باید فقط به طور موقتی و تا زمان که مشکل شما حل شود مورد استفاده قرار گیرند.

 

سوالات متداول

چه کمربندی برای دیسک کمر مناسب است؟

کمربند های طبی سخت پاک سمن، کمربند های طبی نرم پاک سمن گزینه های خوبی برای درمان دیسک کمر می باشند.چرا که وجود چهار آتل در این نوع کمربند ها، باعث ثابت نگه داشتن ستون فقرات می شود و  خم و صاف شدن بیش از حد را محدود می کند.

آیا کمربند لاغری تاثیری دارد؟

انواع مختلفی از کمربندهای لاغری وجود دارد که عملکرد متفاوتی دارند. ازجمله این کمربندها لرزاننده، حرارتی، ضربه زننده است که مکانیسم تقریباٌ مشابهی داشته و با ایجاد گرمای داخلی باعث از دست رفتن آب بدن و چروکیده شدن سلول‌ها می‌شوند یا باعث تحرک چربی‌ها و جابه‌جایی آن‌ها می‌شوند.

چه کمربندی برای سیاتیک مناسب است؟

کرست کمر با کش دوبل سما طب برای درد سیاتیک مناسب است، کهبا چهار تسمه ارتجاعی همراه با کش دوبل ، تاثیر فوق العاده روی ستون فقرات کمری ،استخوان خاجی و عضلات مجاور گداشته و وسیله ای مناسب برای حمایت و حفظ مهره های کمری در وضعیت مطلوبی می باشد.

 

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.