سه شنبه ۲۹ اسفند ۰۲

آیا میدانید لمینت دندان برای چه کسانی مناسب است؟

۶۲ بازديد

لمینت دندان
لمینت روشی در دندانپزشکی زیبایی است که موجب اصلاح رنگ دندان ها و پرشدن فاصله آنها می شود. لمینت در سالهای اخیر طرفداران بسیار زیادی پیدا کرده است. در این مطلب با سایت سالم زیبا همراه باشید تا درمورد این روش بیشتر بدانید.

لمینت دندان چیست؟

لمینت دندان لایه ای از مواد همرنگ با دندان است که برای اصلاح فرم، شکل، رنگ ، طول دندان ها یا بستن فاصله بین آنها و درمان دندان های شکسته روی دندان ها قرار می گیرند. بیشتر لمینت دندان ها کامپوزیتی هستند اما برخی از دندانپزشکان از لمینت سرامیکی یا مواد دیگر نیز استفاده می کنند. آنها دندانهای طبیعی را می پوشانند و لبخند زیبایی به ارمغان می آورند.

لمینتها به طور متوسط ​​10 سال دوام می آورند اما اگر بخوبی مراقبت شوند ممکن است 20 سال یا بیشتر هم ماندگاری داشته باشد. علاوه بر این لمینتها به طور دائم ساختار دندان ها را تغییر می دهند ، بنابراین پس از قرار دادن لمینت دندان ، این روش قابل برگشت نیست. این احتمال وجود دارد که در نهایت نیاز به تعویض لمینت داشته باشید.

لمینت دندان نمی تواند مشکلات اساسی بهداشت دهان و دندان مانند بیماری لثه یا پوسیدگی را درمان کند. با این حال ، آنها یک گزینه جایگزین مناسب برای بسیاری از روشهای آرایشی دیگر هستند. بیشتر افراد لمینت را انتخاب می کنند زیرا برخلاف بریس ها که چندین ماه یا سال طول میکشند ، سریعا باعث زیبا شدن لبخند و رفع اشکالات دندان میشود.

انواع لمينت دندان (2 نوع)

لمينت سراميکی دندان (روش غیر مستقیم) : این لمينت دندان سراميکی از جنس سراميک یا در اصطلاح عاميانه تر از جنس چینی هستند. دارای ظاهری زیباتر بوده، ثبات رنگ بیشتری داشته و نسبت به لمينت های کامپوزیتی مقاوم ترند. این ونیرها پس از قالب گیری در لابراتوار ساخته ميشوند. هزینه ی لمينت دندان با این روش در مقایسه با روش دیگر بیشتر اســت.

لمينت کامپوزیتی (روش مستقیم ) : در مقابل لمينت سراميکی، كامپوزيت دندان قرار دارد کــه نسبت به لمينت سراميکی تراش کمتری به دندان داده ميشود (و حتی در مواردی کــه شرایط دندانی مناسب باشد بدون تراش انجام ميشود) ، ميزان پایش پذیری (براق تر شدن سطح) و عبور نور کامپوزیت دندان بیشتر اســت و تنوع رنگ بیشتری داشته (پس ميتواند کاملا همرنگ دندانهای دیگر باشند). همچنین قیمت لمينت دندان با این روش ارزان تر از روش دیگر اســت.

روند دریافت لمینت دندان

قبل از دریافت لمینت ، دندانپزشک باید دندان های شما را ارزیابی کرده و به هر یک از مشکلات اساسی در زمینه سلامتی بپردازد. انجام لمینت دندان بر روی دندان هایی که دارای پوسیدگیهای شدید یا عفونت های فعال هستند ، خطرناک است، بنابراین ممکن است قبل از لمینت لازم باشد این دندانها را پر و اصلاح کنید. دندانپزشک نیز اشعه ایکس را انجام می دهد تا مشکلات اساسی مانند ناهنجاری استخوان را بررسی کند.

قبل از قرار دادن لمینت دندان ، دندانپزشک مجبور است مقداری از مینای دندان را اصلاح کند. در بیشتر موارد ، یک بی حسی موضعی استفاده می شود. شما هیچ چیزی حس نخواهید کرد ، اما این روند ممکن است پرصدا باشد. میزان مینایی که دندانپزشک برمیدارد، بستگی به نوع لمینت دندان دارد. در لمینت سرامیکی، مینای بیشتری تراشیده میشود اما ماندگاری بیشتری هم دارند.

دندانپزشک معمولا می تواند لمینت دندان را در همان روزی که مینای دندان برداشته میشود ، قرار دهد.

اگر لمینت دندان سرامیکی و باکیفیت باشد ، می توانند 10-20 سال دوام داشته باشد. قرار دادن لمینت دندان سرامیکی یک فرایند دو مرحله ای است. بعد از اینکه مینای دندان برداشته شد، دندانپزشک از دندانها یک قالب بر میدارد و با توجه به قالب، لمینت دندان را سفارش میدهد. پس از قرار دادن لمینت موقت، حدود چند هفته بعد لمینت دائمی گذاشته میشود.

مزایای لمینت دندان

لمینت دندان برای افرادیکه بدون صرف وقت ، به دنبال اصلاحات دندان هستند روش بسیار مناسبی است . برخی از مزایای دیگر عبارتند از:

  • محافظت یا جایگزینی مینای دندان: مینای دندان برخی افراد آسیب دیده یا ضعیف است. این می تواند ظاهر دندان ها را تغییر دهد و گزینه های سفید کننده معمول ممکن است کارساز نباشد. علاوه بر آن مینای دندان آسیب دیده بسیار حساس است. لمینت مینای دندان آسیب دیده را جایگزین می کند. تعویض مینای دندان با لمینت می تواند به جلوگیری از پوسیدگی دندان کمک کند.
  • راه حل زیبایی طولانی مدت: لمینتها سالهای زیادی ماندگاری دارند و در برابر لکه ها مقاوم هستند. بنابراین این روش برای بسیاری از افراد گزینه ی مناسبی است.
  • رفع نواقص دندان: تفاوت در اندازه دندان ، آناتومی و شکل آن می تواند دستیابی به لبخند زیبا را حتی با کمک یک دندانپزشک ماهر دشوار کند. از آنجا که لمینت دندانهای طبیعی را میپوشاند ، یک استراتژی مناسب برای رفع مشکلات دندانپزشکی سخت هستند.
  • روش کمتر تهاجمی برای اصلاح دندانها: لمینت برخلاف روشهایی مانند تاج گذاری دندان ، تهاجمی نیست.

اشکالات لمینت دندان

لمینت دندان برای همه مناسب نیست. افراد مبتلا به بیماری های لثه یا پوسیدگی های قابل توجه ممکن است قبل از انجام لمینت دندان به درمانهای دیگر نیاز داشته باشند. برخی اشکالات دیگر این روش عبارتند از:

  • قیمت بالا:قیمت لمینت بسته به کیفیت و نوع آن ، بسیار بالاست و کمتر کسی از پس هزینه ی آن بر می آید. علاوه بر این باید در مورد لمینتهای ارزان قیمت هشیار باشید چون احتمال ریختن آنها بعد از یکسال یا بدتر کردن ظاهر دندان وجود دارد.
  • حساسیت دندان: برخی از افراد بعد از انجام لمینت ، حساسیت بیشتری در دندانهایشان احساس میکنند. اگر دندانهای حساسی دارید ، مهم است که در این مورد با دندانپزشک خود صحبت کنید و مزایا و معایب آن را در نظر بگیرید.
  • عدم ماندگاری: برخی لمینتها نیاز زیادی به برداشتن مینای دندان ندارند. این می تواند خطر حساسیت را کاهش دهد. همچنین ارزان تر هستند. با این حال ، این لمینت ها برای همیشه دوام ندارند. نیاز به تعویض با گذشت زمان ، قیمت کل را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد.
  • روش برگشت ناپذیر: بسیاری از مردم نمیدانند که برداشتن مینای دندان یا بعبارت دیگر آماده کردن دندانها قبل از گذاشتن لمینت، دایمی است و برگشت پذیر نیست. این خطر حساسیت دایمی را افزایش میدهد پس بهتر است دندانپزشکان بسیار مجرب و باتجربه را انتخاب کنید.
  • ممکن است لمینت همیشه بهتر از تاج گذاری نباشد: برای بعضی از بیماران ، تاج گذاری گزینه بهتری است ، بنابراین مهم است که در مورد گزینه ها و دلایل انجام این روش با دندانپزشک صحبت کنید.

هزینه و بهترین نوع برای انتخاب

ارزان ترین: اگر به دنبال روکشی ارزان قیمت هستید، حتماً روکش کامپوزیت را انتخاب کنید. زیرا هزینه ی این نوع از روکش بین 800 هزار تومان تا 2 و نیم ميلیون تومان، برای هر دندان مي باشد. این هزینه به نسبت روکش های پرسیلینی یا همان چینی، تقریباً نصف مي باشد.

رایج ترین و محبوب ترین: پرسلین (سرامیکی) معمول ترین ماده ی لمينت دندان به حساب مي آید. این نوع از لمينت دندان قیمتی معادل ۳ ميلیون تومان، به ازای هر دندان دارد. اما هزینه ی بالاتر این نوع به خاطر ماندگاری بیشترش (۱۰-۱۵ سال)، در دراز مدت به نفعتان تمام خواهد شد.

یکی از ویژگی های عمده ی این دسته از روکش، عدم قابلیت تغییر دادن در شکل و ظاهر آن مي باشد. این مسئله عمدتاً اما مانعی بر سر راه انتخاب افراد نیست، زیرا کمتر کسی ميل به تغییر فرم روکش هایش دارد. اما بهتر اســت قبل از اقدام به پرداخت هزینه، به این مورد نیز خوب فکر نمائید.

گران ترین لمينت دندان از نوع فوق باریک و لومينر: انواع فوق باریک مزایای زیادی نسبت به لمينت دندان سنتی به مشتریان ارائه مي دهند. با توجه به قیمت بازار، هزینه ی هر لمينت دندان لومينر به ازای هر دندان معادل ۳ تا ۶ ميلیون تومان برآورد مي شود. اما به طور معمول در مجموع با انواع پرسلینی از لحاظ قیمت، تفاوت معناداری ایجاد نمي کند. این انواع از لمينت دندان تقریباً ضخامتی معادل نصف دسته ی سنتی دارند، اما همچنان قادر اند تا ۱۵ سال دندان شما را بیمه کنند.

آیا انجام لمینت، با صرف بودجه ی کم امکانپذیر است؟

از آنجا که این روش کاملاً انتخابی است ، پس تحت پوشش بیمه نیست و همچنین از روشهای دیگر زیبایی دندان گرانتر است.

برای دسترسی به لمینت دندانهای ارزان قیمت، سعی کنید با چند دندانپزشک صحبت کنید. برخی ممکن است تخفیف هایی برای انجام لمینت کل دندانها درنظر بگیرند. همچنین ممکن است بعضی دندانپزشکان پرداخت هزینه را قسط بندی کنند.

نکته ی مهم در مورد لمینت دندان این است که تنها نباید هزینه را در نظر بگیرید چون لمینت های بی کیفیت و ارزانتر نیاز به تعویض بیشتری دارند و این هزینه ی کل را افزایش میدهد.

مهارت دندانپزشک هم اهمیت زیادی دارد. لمینت گذاری نادرست می توانند صدمات جدی به دندانها وارد کند ، هزینه ی کل را بالا ببرد و درد قابل توجهی ایجاد کند. بنابراین در مورد دندانپزشک مورد نظرتان تحقیق کنید و نسبت به این موضوع محتاط باشید.
منبع

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.