راهنمای انتخاب انواع بالش های طبی

سایت آشنایی با لوازم مهم پزشکی

پنجشنبه ۰۷ مرداد ۰۰

راهنمای انتخاب انواع بالش های طبی

۱۷ بازديد



عوامل زیادی مانند وضعیت نامناسب بدن، استفاده از بالش غیر استاندارد در هنگام خواب، به شانه و گردن شما فشار زیادی وارد کرده و علاوه بر خواب بد، به سلامتی شما نیز آسیب وارد می‌کنند. استفاده از بالش طبی مناسب و استاندارد می‌تواند موجب پیشگیری از درد گردن، جلوگیری از فشار و همچنین تسکین درد ‌گردد. در این مطلب قصد داریم بهترین بالش طبی برای خواب و دیسک گردن را به شما معرفی کنیم تا با بتوانید یک محصول خوب و با کیفیت را از بازار خریداری نمایید. 

راهنمای خرید بهترین بالش طبی 

همان‌طور که می‌دانید نوع و شکل بالش شما تاثیر زیادی در بروز گردن درد و سایر بیماری‌ها دارد. از این رو پیشنهاد می‌کنیم از خوابیدن بر روی چندین بالش خودداری کرده و سعی کنید ارتفاع بالش شما زیاد نباشد. همچنین بالش‌هایی که پس از مدتی استفاده، کاملا صاف شده‌اند را تعویض نمایید. البته عوامل دیگری مانند خوابیدن بر روی شکم، وضعیت غیر صحیح بدن و… در کیفیت خواب و سلامتی شما نیز تأثیرگذار است.

 

مزایای استفاده از بالش طبی

 بهبود کیفیت خواب

پیشگیری و تسکین درد گردن

هماهنگی با ستون فقرات

جلوگیری از آرتروز

تسریع گردش خون

جلوگیری از احساس ناراحتی در شانه و بازو‌ها

پیشگیری از پف چشم

جلوگیری از خروپف

پیشگیری از احساس کوفتگی و خستگی پس از خواب

جلوگیری از تعرق بیش از حد در هنگام خواب

بهترین بالش طبی

بالش طبی در داشتن یک خواب خوب شبانه و تأمین سلامت بخصوص در ناحیه گردن و ستون فقرات بسیار مؤثر است که در انواع متنوع و با برندهای متفاوت به بازار عرضه می‌شود. هنگام انتخاب بالش طبی گزینه‌های زیادی در بازار وجود دارند که شاید شمارا سردرگم کنند. باوجوداین همه گزینه چگونه می‌توانید یک بالش طبی مناسب برای خود انتخاب کنید؟

 

در این مقاله، ما به کمک شما می‌آییم و بالش‌های طبی با کارایی‌های متفاوت را به شما معرفی می‌کنیم و نکاتی را به شما ارائه می‌دهیم تا بهترین بالش طبی ممکن را برای خود انتخاب کنید و با تعدادی از برندهای معروف بالش طبی هم آشنا شوید.

با توجه به اینکه شاید 8 ساعت از زمان شما در خواب و روی بالش می‌گذرد، بالش نقش مهمی در کاهش فشار وارده به ناحیه سر و گردن و ستون فقرات دارد.

بالش نامناسب اجازه نمی‌دهد تا بدن در وضعیت سالم خود قرار بگیرد و باعث کشیدگی مهره‌ها می‌شود و در نتیجه گردش خون هم به‌درستی انجام نمی‌شود و به همه اعضای بدن خون نمی‌رسد.

 اما بالش مناسب فرم مناسب ستون فقرات، بدن و گردن را حفظ کرده و در رفع خستگی فعالیت‌های روز و استرس‌های زندگی هم به شما کمک می‌کند. 

برای درمان بسیاری از بیماری‌ها و دردهای استخوانی عضلانی هم که در طول روز آرامش را از شما می‌گیرند و در طول شب خواب شمارا ناآرام می‌کنند، بالش‌های طبی مخصوص وجود دارند.

اگر شما به توصیه پزشک خود، قصد خرید بالش طبی را دارید فقط به سفارش ایشان عمل کنید و دقیقاً همان چیزی را که برای شخص شما توصیه شده، انتخاب کنید!

اما اگر به دلیل کار زیاد و خستگی، در ناحیه گردن یا شانه‌ها دچار دردهای خفیف و کوفتگی هستید یا مدتی است که خواب آرامی ندارید یا شاید سردرد دارید، بالش طبی می‌تواند یک راه حل خوب خانگی برای این مشکلات شما باشد.

بالش‌های طبی بر اساس نیاز درمانی افراد و کارایی ممکن است که در زیر سر، گردن، کمر، بین زانوها، زیر پاها قرار بگیرند و از مواد اولیه متفاوتی مانند فوم و بادی در سایزهای مختلف تولید شوند که در هنگام خرید باید در انتخاب سایز دقت کنید تا بالش کارایی موثرتری در درمان مشکل شما داشته باشد و دردهای جدید هم ایجاد نکند!

متداول‌ترین انواع بالش طبی به قرار زیر است:

بالش بارداری

وزن جنین و اضافه‌وزن بارداری فشار زیادی به ستون فقرات و کمر خانم‌های باردار وارد می‌کند که در هنگام دراز کشیدن و خواب موجب درد و ناآرامی برای آن‌ها می‌شود و داشتن یک خواب عمیق را از آن‌ها می‌گیرد.

 

برای حل این مشکل دو نوع بالش برای دو بازه زمانی مختلف در دوران بارداری در نظر گرفته شده است:

 

برای 3 ‌ماهه دوم بارداری، یک بالش طبی نازک که با قرار گرفتن در زیر شکم خانم بارداری که به پهلو خوابیده است، فشار وارده از ناحیه شکم را جذب کرده و در نتیجه از فشار وارده بر کمر کم می‌شود و یک خواب خوب برای او تامین می‌شود.

 

برای 3 ماهه سوم بارداری، بالش‌های طبی بلندی که بین دو پا و در تمام طول پا قرار می‌گیرند و از کمردردهای ناشی از بارداری کم می‌کنند.

بالش طبی گردن

این بالش در سایزهای متفاوتی تولید می‌شوند که بر اساس سایز گردن خود باید اندازه متناسبی را انتخاب کنید تا محافظت لازم از گردن شمارا در هر حالتی از خواب (به پشت یا به روی شکم و پهلو) تأمین کند. سفتی و نرمی این بالش‌ها هم متفاوت هستند که با توجه به نوع مشکل شما باید انتخاب شوند اما به صورت کلی بالش نباید بیش‌ازاندازه سفت یا نرم باشد تا بتواند در کاهش درد گردن به شما کمک کند.

بالش‌های طبی گردن در انواع زیر تولید می‌شوند:

بالش فوم هوشمند یا مموری فوم گردن

فوم‌های هوشمند (Memory Foam) یا ویسکو الستیک (Viscoelastic Foam) بر اثر فشار یا حرارت بدن شکل گرفته و مانند یک قالب خود را به فرم بدن شما درمی‌آورند بنابراین پستی و بلندی‌های بدن مانند گودی گردن را پر می‌کنند و در نگهداری ستون فقرات در حالت مناسب کمک می‌کنند.

 

مزیت این فوم‌های هوشمند این است که خیلی دیرتر از فوم‌های معمولی به حالت اولیه خود برمی‌گردند و نیروی بازگشتی هم در یک نقطه متمرکز نیست در نتیجه قادرند سر و گردن را در حالتی مناسب نگه ‌دارند.

 

استفاده از بالش فوم هوشمند برای افرادی که دردهای شدید گردن یا دیسک گردن دارند، بسیار مناسب است و با حفظ موقعیت مناسب سر و گردن در طول خواب به کاهش درد کمک می‌کند

 

بالش آرتروز گردن

بالش آرتروز گردن برای کسانی تجویز می‌شود که مشکل آرتروز گردن، سردردهای تنشی و کمردرد دارند یا ضربه‌ای به سر و گردن آن‌ها وارد شده است که بالش آرتروز گردن در کاهش دردهای حاصل از این مشکلات بسیار مؤثر است.

 

بالش‌های آرتروز گردن از فوم ماساژ دهنده تشکیل شده‌اند که شیب‌دار هستند و شکل ناهمگون در دو لبه بالش دارند به این صورت که یک سمت بالش، لبه پهن با فیبر متوسط دارد که با شیبی منحنی به وسط گود بالش می‌رسد و در ادامه شیب دوباره بالا رفته و به لبه دیگر بالش که باریک‌تر از لبه اول است می‌رسد که فیبر نرم دارد.

بالش آرتروز گردن به این دلیل با لبه‌های ناهمگون در اندازه و نرمی طراحی شده تا در حالت‌های متفاوت بتواند از گردن محافظت کند و درد بیمار را کاهش دهد.

بالش محافظ گردن

نکته مهم در این بالش طبی این است که برای درمان و استفاده در زمان کوتاه طراحی شده و به‌هیچ‌وجه نباید برای خوابیدن از آن استفاده کرد!

این بالش برای برگرداندن انحنای طبیعی گردن طراحی شده که ممکن است در طی فعالیت‌های روزانه و بر اثر عادت‌های غلط فرم خود را از دست داده و دچار درد شده است.

هنگام تمرین با این بالش باید سر خود را به عقب بگیرید تا بالش فرم گردن شمارا بگیرد و آن را در وضعیتی مناسب قرار دهد و این تمرین را هر بار فقط تا 20 دقیقه انجام دهید و سپس بالش را از زیر گردن خود بردارید.

بالش دور گردن

بالش‌هایی که به شکل U هستند مناسب اشخاصی هستند که در طول روز با کامپیوتر کار می‌کنند یا زیاد در حال رانندگی هستند و فشار زیادی بابت سنگینی سر به گردن آن‌ها وارد می‌شود که منجر به درد می‌شود. این بالش‌ها این فشار وارده را جذب می‌کنند و می‌توانند در رفع انقباضات عضلانی گردن مؤثر باشند.

 

بالش دور گردن قابل‌حمل است و می‌تواند در حالت‌های نشسته، خوابیده و ایستاده استفاده شود اما بهترین مورد استفاده در حالت خوابیده است که بدن در راحت‌ترین حالت قرار می‌گیرد و این بالش کمک می‌کند تا فرم گردن اصلاح شود. این بالش را علاوه بر منزل می‌توانید در محل کار و مسافرت هم استفاده کنید و در دو نوع بادی و فومی به بازار ارائه می‌شود.

برای تمرین با این بالش از 10 دقیقه شروع کنید و به مرور به 20 دقیقه افزایش دهید.

 

بالش میکروبی گردن

این بالش‌ها نسخه مدرن بالش‌های ژاپنی هستند که بیشترین پشتیبانی را برای گردن دارند. 

بالش علفی گردن

این نوع بالش‌های طبی از پوسته دانه‌ها تهیه می‌شوند و پشتیبانی خوبی از گردن انجام می‌دهند.

بالش مخصوص گردن

این نوع بالش برای خوابیدن در طول شب طراحی شده که آسایش و پشتیبانی را برای مهره‌های گردن فراهم می‌کند و مناسب افراد سالم هم هست

 

بالش کمر

مخصوص افرادی است که در مهره‌های پائین کمر احساس درد دارند.

بالش نشستن

این نوع بالش طبی برای افرادی طراحی شده که به دلیل داشتن کمردرد یا مشکلات باسن قادر به نشستن بر روی سطوح سفت نیستند و باید روی این بالش‌های گرد و نرم بنشینند که در دو نوع بادی و فومی در دسترس است.

بالش زانودرد

زانودرد معمولاً در هنگام خواب و بر اثر چرخش به پهلو بدتر می‌شود و درد زیادی ایجاد می‌کند چراکه زانوها به هم ساییده می‌شوند بنابراین استفاده از بالش‌های مخصوص در بین دو زانو در کاهش درد کمک می‌کند.

 

بالش نازک

برای افرادی مناسب است که واریس دارند و باید پاهای خود را در سطحی بالاتر از بدن قرار دهند. جنس بالش‌های نازک می‌تواند از نخ پلی‌استر یا فوم یا ترکیبی از این دو باشد.

بالش تنگی نفس

این نوع از بالش‌های طبی برای اشخاصی که تنگی نفس دارند، خرخر می‌کنند، لوله هوا به بینی آن‌ها وصل شده است و یا در ناحیه پشت درد دارند و مجبورند بر روی یک شانه بخوابند مناسب است که معمولاً از رشته‌های پلی‌استر و فوم‌های شکل‌پذیر ساخته می‌شوند. 

بالش‌ بغلی

اگر عادت دارید که در هنگام خواب بالش بغل کنید، این بالش مناسب شماست! اما برای افرادی که درد زانو و یا کمر دارند، قرار دادن این بالش در بین پاها در هنگام خواب در کاهش درد بسیار مؤثر است.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.